J.E.T. – Fede Speranza Carita

27 Dec

”Farfar, farfar! Vad betyder de tre prickarna på din hand?” ”Jo, lille vän, det betyder Fede, Speranza, Carita (tro, hopp och kärlek). Det tatuerade jag in i samma veva som jag köpte skivan med samma namn när den kom ut, 1972.” Fede Speranza Carita är en skiva med orkestern J.E.T. som kom från staden Genua eller Genova som den heter i Italien. Genova är för övrigt en kopia av den svenska proggmetropolen Genevad. Fede Speranza Carita är den första skivan som gruppen släppte. Proggigt med orglar och primitiva synthar och bitvis riktigt tungt. Vi kommer idag att få lyssna till öppningsspåret som är ganska talande för hur det låter på resten av skivan. Någon klagade på sången men det låter som det gjorde -72 i Italien och den här killen är lite oslipad också, så det faller mig i smaken. Det finns en låt på skivan som skiljer sig från de övriga på så vis att den är poppig och ganska kort. En discolåt, nästan. Den heter Gloria Gloria och går att lyssna på här. I mitt tycke påminner den en hel del om svenska orkestern Mando Diao och deras låt Gloria. Den finns här. Jämför och tyck till, jag tycker att det är ett fall för musikpolisen. Fede Speranza Carita kom först ut med en bägare som satt fast på omslaget, mitt exemplar på CD har ingen sådan. Återigen lönar det sig att ha tålamod, dagens provsmakning kommer igång efter någon minut eller så.

Kommentera

