Judas Priest – Sad Wings Of Destiny

30 Dec

Ibland är det inte så kul att gilla gammal rock. Man har liksom facit i hand. I många fall är den hårda rockens långkörare sorgliga exempel på hur en karriärens nedåtgående spiral kan se ut. Idag tittar vi närmare på Sad Wings Of Destiny. Du har den hemma i hyllan, så du kan lika gärna plocka fram den och lyssna igenom den. Sjukt bra, det visste både du och jag redan innan. En koppling till julen har efterfrågats och den kommer nu, som en försenad och oönskad julklapp i form av Rob Halfords julskiva. Den får också på något sätt markera slutet på en tidigare lysande karriär. Lätt auto-tune:ad gör han här en parodi på sig själv. Det intressanta är förstås vad som händer mellan dagens skiva och Rob Halfords musikaliska motsvarighet till bromsspår i kallingarna. Jag kommer inte att hänga upp mig på den del av karriären som ligger närmast i tid utan koncentrerar mig på dagens skiva, det vore alltför enkelt att sitta och mellandagssåga ett helt metal-liv i spillror och vem skulle bry sig om min enkla åsikt förutom alla praktikanter här på redaktionen? Så åter till objektet; Sad Wings Of Destiny. Runt millennieskiftet kunde man i Helsingborgsvimlet ofta höra följande fras skrålas i falsett: ”In for surprise, you’re in for a sho-o-ho-ock!!!”. Det var jag som gjorde mitt bästa för att efterlikna en Rob Halford i absolut högform. Det är så han inleder låten The Ripper, en av alla klassiker på dagens skiva. Bland de andra tungviktarna på skivan återfinns exempelvis Tyrant och Genocide. Jag är även väldigt förtjust i den pianobar-doftande balladen Epitaph. Här lades grunden till en helt lysande metal-karriär som kom att sträcka sig över fyra årtionden och som i mitt sinne bestod av tre kapitel: sjuttiotal och progressive, åttiotal och arena/radiorock, nittiotal och speedmetal. Alla har de sin charm men kapitlet som sträcker sig från den första skivan fram till den sjunde skivan, deras piece de resistance British Steel, är mitt favoritkapitel. Duellerande gitarrer fanns inte innan KK Downing och Glenn Tipton införde det som ett av hårdrockens element. Vet du förresten vilka de övriga av hårdrockens element är? Nåja, här kommer så Victim Of Changes från dagens skiva Sad Wings Of Destiny, året är 1976.

4 svar to “Judas Priest – Sad Wings Of Destiny”

  1. Marcus december 30, 2010 den 8:52 e m #

    Äntligen kom julspecialaren!

    • gamlaskivor december 30, 2010 den 9:48 e m #

      Vi vill ligga nära konsumenterna och tar tillvara på era önskemål! Sprid ordet om Gamla Skivor.

      /Gamla Skivor

  2. Seance juli 2, 2012 den 3:56 e m #

    Prästen levererar!

Kommentera

