Procol Harum – Exotic Birds And Fruit

13 Jan

Hör upp gott folk! Veckans Fredagsfläsk är här.

Fågelguide

Fågelguide

”Det var på tiden.” Så tror jag att du tänker när du ser att dagens Gamla Skiva är Exotic Birds And Fruit med orkestern Procol Harum. Då är det lika bra att vi talar om att den här skivan inte hette på det här viset överallt. I Argentina hette den Birds And Exotic Fruit. Det säger en del om utbudet av såväl fåglar som frukter i Argentina i början av 1970-talet. Det här var vid samma tid som den svenska överklassen kunde äta apelsiner till jul och hade handkolorerade böcker med bilder av bananer. Idag äter till och med vanliga lärare och sjuksköterskor apelsiner till jul. Överklassen njuter av goda, exotiska frukter året runt.

Fruktguide

Fruktguide

Jag behöver väl inte tjafsa om förträffligheten i låtskriveriet eller berätta om den fina sättningen i orkestern med både piano och orgel? Du vet väl redan att Robin Trower lämnat bandet några skivor innan denna? Vad kan man säga då? Egentligen ingenting. Lyssna på skivan helt enkelt. Det är ingen rock n’ roll skiva, det är ingen partyplatta. (Tips på bra partyplattor tages tacksamt emot, tips på bra partyn också!)

Nu kommer varken du eller jag så billigt undan att du inte behöver läsa mer av det här dravlet och jag slipper skriva det. Nej jag maler på ett par tre stycken till.

När jag läser på om skivan står det någonstans när den ska betygsättas: Bra att äga, inte nödvändig. Som en mikrovågsugn kan man säga. Ganska bra alltså. Soundet är lite murrigare och mjukare i kanterna än vad vi är vana vid och låter ingen del av musiken ta större plats än någon annan.

Klippet här under spelar Nothing But The Truth, öppningsspåret. Det är en pampig fredagsfläskläpp. Ett par schyssta vändningar i arrangemanget och vansinnigt bra sång. En annan favorit på skivan är As Strong As Samson. På det spåret kan man med gott fog undra vad trummisen sysslar med men på något vis får han till det. Bra text, bra sång och med härlig orgel.

Omslaget går i linje med titeln och ska vara målat av en Jakob Bogdani, en slovakisk konstnär som tyckte om att måla just exotiska fåglar och exotiska frukter. I Slovakien är apelsin fortfarande en exotisk frukt men äpplena faller långt ifrån päronträdet och bananer växer inte på träd utan palm.

Nu har jag malt på i ett par tre stycken till så nu får det räcka. Imorgon går dagen åt till att hålla ettårskalas. Till det lyssnar vi på Jefferson Airplane eller Johan Mayall. Vad ska du lyssna på? Trevlig helg!

2 svar to “Procol Harum – Exotic Birds And Fruit”

  1. Cuby januari 15, 2012 den 1:23 e m #

    Du är galen helt enkelt!

    Har lämnat min salsaperiod i livet bakom mig, åtminstone för ett tag. Har lyssnat på Black Keys (förstås), Black Sabbath, Atomic Rooster, Jethro Tull och Chicken Shack. Nu har jag söndagsångest tillsammans med Negro spirituals and blues.

    • gamlaskivor januari 15, 2012 den 4:49 e m #

      Min Black Keys verkar vara kidnappad av den internationella postgången. Går och väntar på brevbäraren varje dag.
      I övrigt verkar det vara beck to basic för din del med bra grejor. I mitt hem är Salsa mest en sås.

Kommentera

